کد مطلب:314231 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:284

مراجعه ی عثمان به امیرمؤمنان علی در حکم گوشت شکاری برای محرم
احمد حنبل و دیگران آورده اند: هنگامی كه گروهی از صحابه، به مكه مشرف شده و در حال احرام بودند، برخی از شكارچیان اطراف كبكی را صید و طبخ نموده، برای عثمان و همراهانش بردند و چون همراهانش به علت شكار بودن از خوردنش خودداری كردند، عثمان گفت: صیدی است كه نه ما شكار كرده ایم و نه دستور صیدش را داده ایم و افراد صید كننده محرم نبوده اند و از این رو خوردنش مانعی ندارد.

مردی از آن میان گفت: علی علیه السلام آن را مكروه می شمارد.

عثمان كسی را به دنبال علی علیه السلام فرستاد و حضرتش در حالی كه گویا سدر بر بدنش مالیده بود حاضر شد و چون عثمان همان سخن قبلی را تكرار نمود و امیرمؤمنان خشمناك شد، پس عثمان گفت: تو با ما كثیرالخلاف هستی!

امیرمؤمنان فرمود: خدا را به یاد آورید و كسی كه در محضر پیامبر خود شاهد بود (كه قطعه گوشتی از گورخر صید شده برای حضرتش آوردند پس فرمود ما محرم هستیم و تنها افراد محل آن را تناول كنند) شهادت دهد.

در این موقع دوازده نفر از حاضران مجلس كه از صحابه بودند برخاستند و شهادت دادند. به روایت دیگر امیرمؤمنان فرمود: خدا را در نظر آورید و آن كس كه شاهد بود (پنج عدد تخم شترمرغ برای پیامبر آوردند و حضرتش فرمود: ما محرم هستیم و آن ها را به افراد محل - غیر محرم - بخورانید) گواهی دهد. پس عده ای از رجال برخاسته، گواهی دادند.

عثمان كه چنین دید، از جا برخاست و داخل خیمه ی خود شد و كبك پخته را برای افراد محل گذارد. [1] .



[ صفحه 25]




[1] مسند احمد، ج 1، ص 100، حديث 222 و 223، در مسند علي به دو سند و در چاپ جديد 9 جلدي، ج 1، ص 161، شماره هاي 785 و 786؛ مسند ابويعلي، ج 1، ص 294، شماره 96 بخش مسند علي مسند بزاز؛ شماره 1100؛ شرح معاني الاثار طحاوي، 2 / 168.